Ritmul muzical: mijloc de expresie al artelor

Ritmul muzical: mijloc de expresie al artelor

Sursa foto: Pixabay.com

O lucrare muzicala, indiferent ce alte elemente ar avea in compozitie, fara ritm nu poate exista. Nu se poate crea o melodie fara ritm, insa ritm fara melodie poate exista. Filosoful Aristotel considera ca ideea de ritm este sinonima cu miscarea. Un alt reprezentant al filozofiei Antice, Platon, cunoscut pentru lucrarea ,,Republica’’, afirma ca ,,ordinea miscarii, se numeste ritm’’. Fericitul Augustin numea ritmul ,,ars bene movendi’’, adica arta miscarii frumoase. Rock, vals, salsa, reggae, bossa nova exemplifica foarte bine ceea ce este ritmul, o poarta spre expresia muzicala. Ritmurile, cele de baza, folosite adesea, sunt 2/4 si 3/4, care la randul lor pot fi combinate, modificate pentru a crea alte ritmuri complexe. 

Cuprins:

1. Ritmul muzical – Un scurt istoric

2. Particularitatile de structura ale ritmului muzical. Cele 4 tipuri de ritmuri

2.1. Ritmul muzical binar

2.2. Ritmul muzical ternar

2.3. Ritmul muzical asimetric – eterogen

2.4. Ritmul muzical de factura libera  

3. Cele 7 elemente importante ale muzicii pentru a o crea, intelege si analiza

3.1. Batai si metru

3.2. Ton

3.3. Ritm

3.4. Tempo

3.5. Textura

3.6. Timbru

3.7. Dinamica

3.8. Armonie

3.9. Melodie

1. Ritmul muzical – Un scurt istoric

Primele lucrari despre ritmul muzical au aparute in a doua jumatate a secolului al XIX-lea. Asta deoarece ritmul, acest mijloc de expresie al artelor, precum poezia, arhitectura, sculptura, filmul si nu numai, se manifesta in creatiile muzicale ca element al melodiei si armoniei, nu ca unul independent. 

Despre ritm, poate una dintre cele mai cunoscute carti de specialitate din Romania este ,,Ritmul muzical’’ al lui Victor Giuleanu. Pe firul istoriei, se pare ca primele compozitii cu ritm au fost compuse la Scoala de la Notre Dame, prin secolul al XIII-lea.

Ritmul in muzica s-a dezvoltat intr-un context secular, de la muzica ecleziastica, la cea medievala si renascentista, pana in zilele noastre. In muzica de dans, ritmul este cel mai usor de urmarit, atat de catre amatori, cat si de catre profesionisti, de catre audiofili. 

2. Particularitatile de structura ale ritmului muzical. Cele 4 tipuri de ritmuri

Daca iti doresti sa urmezi cursurile unei scoli de muzica sau vrei sa faci cursuri de pian, de toba, de clape, ori de un alt instrument muzical, incepe cu teoria muzicala! Specialistii spun ca, in functie de durata si accente, putem distinge trei categorii principale de ritmuri muzicale: cel binar, cel ternar si pe cel asimetric sau eterogen. In plus, exista si un al patrulea ritm, care nu urmeaza niste reguli stabilite si se numeste ritmul de factura libera. Iata si explicatiile:

2.1. Ritmul muzical binar

Primul ritm, recunoscut in cartile de specialitate, este ritmul binar, un ritm perfect simetric. Este numit astfel deoarece are doua durate egale, una dintre ele fiind accentul. 

2.2. Ritmul muzical ternar

Al doilea ritm pe care trebuie sa il cunosti si aprofundezi este ritmul ternar, cu trei durate egale. La fel ca ritmul binar, una dintre durate este accentul.

 2.3. Ritmul muzical asimetric – eterogen

Analizand ritmul cu structura asimetrica-eterogena aflam ca la baza lui se afla doua celule, una binara si cealalta ternara. Spre deosebire de ritmul binar si ternar, cel asimetric are 5 durate egale, cu accente repartizate asimetric. Mai simplu spus, ritmul eterogen este un amestec de binar cu ternar.   

Important de stiut este faptul ca, tocmai datorita caracteristicilor sale ca structura, compozitorii din secolul nostru il utilizeaza adesea in compozitiile lor, fiind un ritm care are mereu resurse noi pentru exprimarea artistica.  

2.4. Ritmul muzical de factura libera

Ritmurile de factura libera se intalnesc atat in creatiile populare, cat si in creatiile culte, insa nu respecta tipare, iar accentele sunt atipice. Partiturile muzicale, ce au in componenta astfel de forme libere ale ritmului, nu indica nici masura. 

3. Cele 7 elemente importante ale muzicii pentru a o crea, intelege si analiza

Se pare ca teoreticienii muzicali nu au cazut de comun acord si inca au dubii cu privire la numarul elementelor de muzica. Parerile sunt impartite, in timp ce unii dintre ei recunosc 5, altii sustin ca exista chiar 10 elemente importante in intelegerea, crearea si analiza muzicii. Noi ne-am oprit la 7 dintre ele, la cele care reprezinta baza pe care orice persoana ar trebui sa o aiba in cultura sa muzicala generalista. O cunoastere aprofundata a acestora te poate ajuta sa intelegi din ce in ce mai bine componentele esentiale ale muzicii. 

3.1. Batai si metru

Ritmul muzical si metrul muzical nu pot exista unul fara altul. Bataile si metrul sunt ceea ce ofera muzicii un model ritmic regulat sau neregulat. Bataile au masura, notele corespunzand unui anumit numar de batai. Daca facem referire la metru, acesta poate fi dublu ( doua batai pe masura), triplu (trei batai la masura), cvadruplu (patru batai la masura), etc. 

3.2. Ton

Tonul este frecventa vibratiilor si marimea obiectului care vibreaza. De exemplu, tonul contrabasului este mai mic decat cel al unei viori, asta pentru ca cel dintai instrument are coarde mai lungi. 

3.3. Ritmul muzical

Acest element care produce dezacord in randul teoreticienilor muzicali, pentru ca nu se stabileste natura sa, potrivit DEX, este o alternanta ordonata a duratelor sunetului. Derivat din grecescul rhythmos, notiunea de ritm nu este folosita doar in muzica, ea apare si in poezie, arhitectura, pictura, precum si in natura. 

3.4. Tempo

Viteza cu care se canta o piesa muzicala este chiar tempo-ul. Daca ai studiat vreo partitura, lucrare muzicala, ai observat posibil ca la inceputul sau este sugerat ritmul printr-un cuvant in limba italiana. El descrie si numarul de batai pe minut. Printre tempo-urile recomandate vei gasi – lento, largo, grave, largisimo, andante, moderato, allegro, vivace, presto, adagio, prestissimo. Largisimo descrie un ritm foarte rar, in timp ce moderato indica un ritm moderat, iar prestissimo unul foarte rapid. 

 3.5. Textura

Da, in muzica exista textura! Ea se refera la numarul si tipul de straturi aflate intr-o compozitie muzicala. Textura poate fi de trei feluri: monofonica (linie melodica unica), polifonica (doua sau mai multe linii melodice) sau homofonica (melodia insotita de coarde). 

3.6. Timbru

Timbrul muzical joaca si el un rol foarte important si se refera la calitatea sunetului care distinge o voce de alta, dar si instrumentele intre ele. Timbrele pot varia in functie de tehnica. Un saxofon care canta in registrul de mijloc ar putea fi descris ca avand un timbru luminos. Acelasi instrument care joaca in registrul cel mai scazut, ar putea fi descris ca avand un timbru grav. 

3.7. Dinamica

Dinamica se refera la prescurtari ori simboluri care semnifica intensitatea cu care trebuie cantata o nota sau un pasaj. Spre exemplu, in creatiile muzicale dinamica este folosita ca punctuatie intr-o propozitie pentru a indica momentele de accent. Astfel, pianissimo va indica un pasaj moale, iar fortissimo indica o sectiune tare. 

3.8. Armonie

Armonia poate fi definita ca fiind doua sau mai multe note, acorduri, cantate in acelasi timp. Coardele armonice pot fi descrise ca minore, majore, marite sau diminuate, in functie de notele muzicale. Intr-un cvartet, spre exemplu, armonia este oferita de cel care va canta melodia si de un tenor, un bas si un bariton, intr-un ton perfect.  

3.9. Melodie

Melodia creata de jocul unei succesiuni sau a unei serii de note este afectata de tonalitate si ritm. O compozitie muzicala poate avea o singura melodie care se parcurge odata. In plus, pot exista si mai multe melodii aranjate in forma cor-vers, asa cum se intampla la genul muzical rock’n’roll. In muzica clasica, melodia este de obicei repetata ca o tema recurenta, care variaza pe masura ce compozitia progreseaza.

In ,,Originea Speciilor’’a lui Darwin, autorul aminteste de capacitatea umana de a percepe ritmul muzical. Lucrarea sugereaza ca aceasta capacitate a noastra de a ne sincroniza cu o bataie, de a ne deplasa in timp cu un impuls, poate fi impartasita doar de alte cateva specii. Nu trebuie sa fii muzician pentru a intelege elementele de baza ale muzicii, asa cum este un ritm muzical. Oricine apreciaza muzica poate face un efort pentru a identifica elementele de baza ce o compun.

admin

Leave a Reply